تاریخ انتشار: پنجشنبه 1348/10/11 - 03:30
کد خبر: 6852

نشست بررسی `ملک سلیمان`

نشست نمایش نقد و بررسی فیلم «ملک سلیمان نبی» با حضور مجتبی فرآورده؛ تهیه کننده، شهریار بحرانی؛ کارگردان، عبدالحمید قدیریان؛ طراح صحنه، حجت‌الاسلام سعید اصفهانیان، پژوهشگر و محقق فیلمنامه و خسرو نقیبی به عنوان منتقد برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» ،کارگردان فیلم سینمایی «ملک سلیمان» در نشست نقد و بررسی این فیلم که شب گذشته به همت فرهنگسرای رسانه برگزار شد، گفت: با قرآن و با استفاده از داستان حضرت سلیمان (ع) زیر ساخت‌های تفکر غرب را زیر سئوال برده‌ایم.

* بحرانی: فیلم‌نامه «ملک سلیمان» در طول 4 سال 39 بار بازنویسی شد

در ابتدای این مراسم، نقیبی با بیان این که در سینمای ایران به ملک سلیمان به عنوان یک اثر فاخر نگاه می‌شود، گفت: این فیلم با سینمای تاریخی پیشین ما متفاوت است، زیرا جلوه‌های ویژه رایانه‌ای به آن اضافه شده است.

بحرانی در پاسخ به سئوال نقیبی که اولین دغدغه‌اش در تصویری کردن داستان سلیمان نبی چه بوده است، گفت: در ابتدای تصمیم‌گیری برای انتخاب پروژه به این نتیجه رسیدیم که در داستان‌های پیامبران الهی، در قرآن به دو مورد برپایی مُلک برمی‌خوریم که یکی داستان زندگانی یوسف پیامبر (ع) و دیگری داستان زندگانی حضرت سلیمان (ع) است.

وی با بیان این که برآوردهایش از داستان ملک سلیمان اینچنین بود که این داستان مورد نیاز جامعه امروز است، افزود: این ماجرا می‌تواند الگویی برای همه جهانیان باشد. جدا از مضمون داستان فیلم، نیز تم آن دارای جذابیت‌های بسیاری بود، از جمله اینکه حضرت سلیمان برای تسخیر بدی‌ها، مجبور به آوردن آنها به ملک خود و زمینی کردن‌شان بود.

کارگردان ملک سلیمان با اشاره به اینکه حکومت مورد نظر حضرت سلیمان (ع) شبیه به حکومت امام زمان (عج) است، گفت: تشابهات حکومت سلیمان با حکومت امام زمان(عج) بسیار است و هر دو منتهی به بهشت موعود می‌شوند.

بحرانی با تأکید بر این که برای ورود به داستان اول فیلم، تماشاگر ریتمی آرام را مشاهده می‌کند، اظهار داشت: از آنجایی که تماشاگر برای برقراری ارتباط با فیلم نیاز به زمان داشت، روایت داستان اول آرام است، اما روایت‌های داستان دوم و سوم با سرعت بیشتری تصویر می‌شود.

وی با بیان این که فیلم‌نامه ملک سلیمان «محتوا محور» است و نه «فیلم محور» اظهار داشت: سعی ما بر این بود که از حادثه‌محوری دور باشیم و بیشتر قصد انتقال مفاهیم و بیان عبرت‌های حادثه را داشتیم. به همین دلیل، فیلم‌نامه «ملک سلیمان» در طول 4 سال 39 بار بازنویسی شد.

کارگردان فیلم «ملک سلیمان» با بیان اینکه فیلمش نشان‌دهنده رفتارها در قبال خداوند است، گفت: داستان هنگامی عبرت‌آموز است که بتوانیم این رفتارها را نشان دهیم. انسان‌ها از طریق رفتار تربیت می‌شوند و نشان دادن رفتارهای خوب وظیفه هر فیلمی است.
بحرانی با تأکید بر این که باید از ورود به شخصیت‌های منفی در فیلم‌های مذهبی پرهیز شود، گفت: ما داستان ملک سلیمان را به‌صورتی تعریف کردیم تا از نمایش صحنه‌های خشن پرهیز شود و به این موضوع افتخار می‌کنیم.

* فرآورده: امکان ساخت برخی جلوه‌های ویژه در داخل کشور وجود نداشت

مجتبی فرآورده، تهیه کننده فیلم «ملک سلیمان» در پاسخ به این سئوال که تا چه میزان از نتیجه نهایی ابراز رضایت دارد، گفت: کلیه مکاتب سیاسی دنیا در نظام حکومت‌داری به بن‌بست رسیده‌اند و خلاء قصص قرآنی در فیلم‌های سینمایی ما باعث شد که به داستان حضرت سلیمان رو آوریم. البته پایان هر فیلم با افسوس‌هایی همراه است، اما دلیل بر آن نمی‌شود که عوامل یک فیلم، ساخته خود را نپسندند.

وی در پاسخ به برخی انتقادها مبنی بر بالا بودن هزینه‌های ساخت فیلم «ملک سلیمان» با طعنه گفت: خوشحالم که «ملک سلیمان» باعث دلسوزی همگان برای بیت‌المال شده است.

فرآورده منتقدان به جلوه‌های ویژه فیلم را به مناظره دعوت کرد و ادامه داد: در حال حاضر برای ساخت یک فیلم معمولی با لوکیشن‌های بسته، بیش از یک میلیارد تومان هزینه می‌شود، اما برای ساخت فیلم عظیمی همچون «ملک سلیمان» 5 میلیون دلار هزینه شده است و تنها یک میلیون دلار از این مبلغ برای ساخت جلوه‌های ویژه و موسیقی متن از کشور خارج شده است.

فرآورده با اشاره به فیلم «آواتار» اظهار داشت: جیمز کامرون برای جلوه‌های ویژه آخرین ساخته خود از متخصصان 14 کشور دنیا کمک گرفته است. مرادم این است که برای ساخت یک فیلم نباید بر استفاده پتانسیل داخلی تأکید داشت، ضمن اینکه متخصصان جلوه‌های ویژه در داخل کشور از خلق برخی صحنه‌ها عاجز بودند.

حجت‌الاسلام سعید اصفهانیان، مشاور مذهبی فیلم و مسئول پژوهش فیلم‌نامه گفت: باید مطالعات خود در حوزه انبیاء و پیامبران را به سمت قرآن سوق دهیم. در روایات مسیر پیامبرانی که اعمال قوای جسمانی و ابراز معجزه کرده‌اند، بیشتر در معرض خطر انحراف قرار گرفته است. ما در مورد ملک سلیمان به قرآن استناد کردیم و سلایق شخصی را دخالت ندادیم.

وی افزود: تنها داستان قرآنی که تصویری جامع از اجنه و شیاطین ترسیم کرده است، داستان سلیمان نبی (ع) است.

* نقیبی: ملک سلیمان در برخی مواقع از مخاطب فاصله می‌گیرد

عبدالحمید قدیریان، طراح صحنه «ملک سلیمان» که پیش از این نیز در فیلم مریم مقدس با شهریار بحرانی همکاری کرده بود، گفت: تولید فیلمی همچون ملک سلیمان بسیار دشوار است ،چرا که موضوعات تخصصی دشواری همچون انجام گریم سه بعدی و ساخت ماکت‌های عظیم را در بردارد. اگر بخواهم بزرگترین تجربه‌ام را در مورد «ملک سلیمان» بیان کنم، از ویژوال افکت سخن نمی‌گویم، بلکه به روند تولید می‌پردازم.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین نکته در ساخت فیلم‌های مذهبی توجه به نوع نگاه است، یادآور شد: یکی از علل شکست فیلم‌های تاریخی ـ مذهبی، نبود منظر تحمیلی و شیوه تفکر صحیح است.

خسرو نقیبی از منتقدان سینما با بیان اینکه از دو منظر فیلم‌نامه و اجرا می‌توان به ملک سلیمان پرداخت گفت: به قول آقای معلم، نفس سینما در سینمای ایران فراموش شده است. فیلم «ملک سلیمان» از این جهت که در راستای سینما حرکت می‌کند فیلم خوبی است، اما از آنجا که فیلم‌نامه چند پاره‌ای دارد، دچار پرش‌های داستانی شده است.

وی افزود: چرایی درخواست ملک از سوی سلیمان در فیلم پاسخ داده نمی‌شود. اگر در هالیوود فیلمی تاریخی ساخته می‌شود، برای سینما و مخاطب آن اثری عظیم تهیه می‌کنند، اما فیلم ملک سلیمان در برخی مواقع از مخاطب فاصله می‌گیرد.

نقیبی با بیان اینکه برخی دیالوگ‌های فیلم ضعیف است، گفت: هزینه 5 میلیون دلاری ساخت ملک سلیمان در مقایسه با فیلم‌های 150 میلیون دلاری روز دنیا، رقم بالایی نیست. البته نباید از این موضوع گذشت که فیلم در برخی سکانس‌ها نیازی به جلوه‌های ویژه نداشته و یا امکان ساخت آن در داخل کشور فراهم بوده است.

این مراسم با تجلیل از عوامل فیلم به پایان رسید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
رئیسی ۲ قانون را ابلاغ کرد
اولین تصویر از درب طلای حرم امام رضا (ع)
رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال درباره سرخابی‌ها
درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم
آخرین آمار از تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌ خ»
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top